Tab netwerken

Onderlinge samenwerking cultureel Helmond

22 oktober 2018 - 11:15

Eén van de doelen waar CultuurContact aan werkt, is het stimuleren van de onderlinge samenwerking tussen de verschillende culturele partijen in Helmond. Samen kunnen we de positie van kunst- en cultuur(educatie) in onze stad verstevigen en waar nodig naar een hoger plan tillen. Dit door van elkaar te leren en gezamenlijk een krachtig aanbod neer te zetten. Een aanbod dat goed is afgestemd op het onderwijs. Zodat er voor elke leeftijd en niveau voldoende, passend aanbod is. Daarom proberen we waar mogelijk, in ons cultuuraanbod te zoeken naar deze samenwerking.

’Het Speurmonumentje’ en ‘Muziek uit de Toren’, als onderdeel van de Klassendag van de Open Momumenten Dagen, is een samenwerking tussen het Kasteel Helmond, de St. Lambertuskerk en de Gaviolizaal op het gebied van erfgoed. Naast dat de kinderen deze monumenten bezoeken, zorgen stadsorganist Jan van de Laar en stadsbeiaardier Rosemarie Seuntiëns voor een bijdrage vanuit hun specialiteit: de muziek!

In het voortgezet onderwijs is er het voorbeeld van ‘Hello Helmond City’. Ontwikkeld om jongeren wegwijs te maken in het aanbod van kunst en cultuur in hun eigen stad. Elke organisatie biedt een activiteit aan vanuit hun eigen expertise. Sinds dit schooljaar zijn de culturele aanbieders samen om tafel gaan zitten om hun aanbod  voor deze activiteit op elkaar af te stemmen, zodat er geen overlap van activiteiten is, maar ook om elkaar te helpen het aanbod te laten aansluiten bij de doelgroep.

Meer samenwerken geeft ook de mogelijkheid om meer interdisciplinair aan de slag te gaan. Een mooi voorbeeld is het project ‘Letterkunst’, onderdeel van het Kunstmenu voor groep 1/2. Hiervoor gaan Bibliotheek Helmond-Peel en Kunstkwartier samen aan de slag. De leesconsulenten van de bibliotheek richten zich op literatuureducatie, terwijl kunstenaars van Kunstkwartier de link leggen met beeldende kunst. Het is het combineren van verschillende disciplines om vanuit andere perspectieven te kijken en verbanden te leren zien. Dit kan een grote bijdrage leveren aan het ontwikkelen van de zogenoemde 21e eeuwse vaardigheden.

Heb jij nog mooie voorbeelden of ideeën voor samenwerking of interdisciplinair werken? Laat het ons dan vooral weten!