Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK)

Cultuuronderwijs op jouw school krijgt een nieuwe impuls met Cultuureducatie met Kwaliteit! We slaan de handen ineen om leerlingen mee te nemen in de wereld van bijvoorbeeld muziek, theater, dans of cultureel erfgoed. CmK draagt CmK bij aan het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen en 21e eeuwse vaardigheden. Ook bevordert het de deskundigheid van leerkrachten en vakdocenten en samenwerking tussen scholen en culturele instellingen. Benieuwd wat CmK voor jouw school kan betekenen? Lees snel verder of neem contact op met Mieke.

Wat is CmK?

Het doel van de regeling CmK is, ervoor te zorgen dat cultuureducatie van goede kwaliteit een vaste plaats krijgt binnen het onderwijs, waarbij scholen de samenwerking met de culturele instellingen intensiveren. 

 

Culturele Ladekast

Om praktisch aan de slag te kunnen met Cultuureducatie met Kwaliteit is een theoretisch model ontwikkeld, de culturele ladekast, gebaseerd op de vier vermogens die de leerling ontwikkelt middels cultuuronderwijs. We hebben het over de receptieve vermogen, de creërende vermogens, de reflectieve en de analyserende vermogens. De Culturele Ladekast biedt leerkrachten houvast bij het kiezen van een programma, dat bijdraagt aan de ontwikkeling van de culturele vermogen bij de leerlingen. De cultuuraanbieders hebben met de Culturele Ladekast een instrument ontwikkeld van een cultuureducatief aanbod dat naadloos aansluit op de vraag van de school. Inmiddels is de culturele ladekast omgezet in een digitale ladekast: doorlopende leerlijnen cultuureducatie.  Een uiterst handig hulpmiddel om een goed overzicht te krijgen van wat er bij jou op school gebeurt op het gebied van cultuureducatie, alle leerlijnen tot en met cultuur en techniek op een rij.

Wil je meer weten of heeft je school interesse in dit handige instrument? Neem contact op met CultuurContact, Mieke Chatrou kan je er alles over vertellen.